Kun Lempin henkilökunnalta kysyttiin tärkeintä arvoa, nousi ykköseksi välittäminen. Lempissä välittäminen tarkoittaa sitä, että toisen toiveet ja tarpeet kuullaan ja huomioidaan – oli kyse sitten asiakkaista tai omasta henkilökunnasta. Välittämisen välikäsinä toimivat muun muassa työvaatteet.
”Hankimme viime vuonna Lempin henkilökunnalle uudet hienot siivousessut. Jonkin ajan kuluttua työntekijöiltä kerättävään palautteeseen alkoi kuitenkin ilmestyä kommentteja, etteivät uudet essut olekaan kovin hyvät. Vastauksissa nousi esiin, että essun helma oli liian pitkä, materiaali kankea ja nauhat liian lyhyet”, Lempin henkilöstöpäällikkö Nina Maurola muistelee.
Pian Lempin johto pääsi toteamaan uusien essujen epäkäytännöllisyyden myös tositoimissa. Kiitä siivooja -päivänä Lempin johtoryhmällä on tapana viettää päivä kentällä luottosiivoojien työparina. Toimitusjohtaja Leena pääsi siivoamaan yhdessä Anun, yhden Lempin pitkäaikaisimman työntekijän ja siivouksen supertaiturin, kanssa. Leenan ihmetykseksi Anu saapui siivoamaan vanha, Stellan-aikainen essu päällään. Anun mukaan vanha, keltainen Stella-essu oli uutta paljon parempi sekä malliltaan että materiaaliltaan.
Johtoryhmän toiveesta Anu otti mitat ja kuvia Stella-essusta, ja uudet essut tilattiin niiden mukaan. Nyt käytössä oleva farkkuessu on sopivan mittainen, eikä haittaa polvistumista tai muuta liikkumista siivotessa. Narut ovat nyt pitkät ja riittävät jopa kiepautettavaksi kertaalleen vyötärön ympäri. Näin essu pysyy hyvin paikoillaan, vaikka siivotessa asennot vaihtelevat. Entistä pehmeämpi kangas myötäilee liikkeitä ja tuntuu mukavalta päällä.
”Jos ihminen on motivoitunut ja välittää työstään, hän mielellään antaa kehitysehdotuksia ja kertoo mielipiteensä. Palautteen kysymisen lisäksi on oleellista, että palaute huomioidaan, ja asioille myös oikeasti tehdään jotain”, Maurola selittää.
Eniten kehitysehdotuksia ja palautetta kertyy siivoushenkilöstölle kohdistetusta henkilöstökyselystä, joka toteutetaan neljä kertaa vuodessa. Avoimissa vastauksissa työntekijät jakavat risuja ja ruusuja ja kertovat ideoitaan.
”Meillä on yli 200 työntekijää, joten ihan jokaista ehdotusta emme tietenkään voi ottaa toteutettavaksi. Mutta on tärkeää kuulla ja käsitellä myös ne, joille ei voida tehdä mitään. Ja muistaa myös kertoa työntekijöille, miksi.”
Maurola toteaa säännöllisten henkilöstökyselyjen olevan tärkeä mittari yleisen motivaatiotilan seuraamiseksi. Jo vastausten määrä kertoo paljon. Mikäli henkilöstökyselyihin ei enää kerry vastauksia, pitäisi sen olla työnantajalle hälytysmerkki.
”Joko työntekijä ei ole enää kiinnostunut työstään, tai sitten menettänyt uskonsa siihen, että palautteen antamisella olisi oikeasti merkitystä.”