Siivousala on välittämisbisnestä

Lempi-kodinhoito-Lempiblogi-Siivousala-on-valittamisbisnesta

Henkilöstön hyvinvointiin ja yksilölliseen asiakaspalveluun panostaminen on ollut Lempin menestyksen ydin ja vauhdittaa kasvua myös tulevaisuudessa.

Henkilökunnan hyvinvointi on meillä strateginen päätös. Työntekijöiden työssä viihtyminen näkyy myös palvelun laadussa: työntekijä haluaa tehdä parhaansa, kohdata asiakkaat hymy huulilla ja venyä hyvästä työpanoksesta erinomaiseen, Lempi Kodinhoito Oy:n toimitusjohtaja Leena Meri sanoo.

– Työssä tarvitaan taukoja ja palautumista, joten olemme nostaneet tämän vuoden teemaksi hyvinvoinnin. Käsittelemme muun muassa unen, ravinnon ja liikunnan merkitystä.

Välittäminen näkyy monin eri tavoin

Lempi Kodinhoidossa välittäminen ei ole pelkkiä sanoja, vaan se näkyy käytännön toimissa. Kaikki lähes 250 työntekijää ovat työsuhteessa, sillä yrityksessä koetaan tärkeäksi, että jokaisella on oikeus vuosi- ja sairauslomaan ja että esimerkiksi työkohteiden välisestä matkustusajasta saa palkkaa. 

Henkilökunnasta huolehtiminen on monimuotoista ja yrityksen työntekijöitä autetaan monella tapaa, esimerkiksi työlupa- ja perheenyhdistämisasioissa. Meri sanoo, että henkilöstöön panostaminen on ollut Lempin menestyksen ydin ja vauhdittaa kasvua myös tulevaisuudessa.

Lempi Kodinhoidossa panostetaan työhön perehdytykseen. Esi-
henkilöt ja muu työyhteisö ovat työntekijöiden tukena myös alkuvaiheen jälkeen.

– Koti on jokaiselle erityinen paikka ja jokainen koti on erilainen. Nämä heijastuvat suoraan palvelujemme kohdekohtaiseen räätälöintiin ja työntekijöiden perehdytykseen, joissa otamme huomioon asiakkaan ja hänen kotinsa erityispiirteet. Jossain hanojen kiiltävyys on tärkeää, toisaalla pyykkien silitys tai hetki kahvikupillisen ääressä, Meri toteaa.

Intohimona uratarinoiden luominen

Merellä on pitkä kokemus siivousalalta, ja hänen intohimonsa on nostaa siivousalan arvostusta sekä luoda ihmisille uratarinoita.

– Asenne ratkaisee. Kun työntekijä haluaa oppia lisää, koulutamme ja autamme häntä etenemään uralla. Minua motivoi se, että voimme auttaa ihmisiä kasvamaan ja he löytävät itsestään parhaan potentiaalinsa. Kotisiivous ei ole työ, johon pystyy kuka tahansa, vaan ammattimaisen laadun saavuttaminen vaatii niin siivoustekniikoiden, -aineiden ja -välineiden kuin erilaisten kodin pintojen tuntemusta. Lisäksi kotisiivous vaatii ihmistuntemusta ja tilannetajua, Meri sanoo.

– Nykyisin siivouspalveluja arvostetaan jo enemmän kuin pari-
kymmentä vuotta sitten, jolloin kotisiivouspalvelun ostamisesta ei kehdattu puhua. Nyt palveluihin suhtaudutaan toisin: vapaa-aikaa ja aikaa yhdessä perheen kanssa arvostetaan. Ja siivouksen ulkoistaminen ammattilaiselle osoittaa, että henkilö haluaa varata aikaa itselleen tärkeille asioille.

Teksti: Maija-Liisa Saksa
Artikkeli on julkaistu alun perin Editor Helsingin Johtajat-liitteessä.